Zalety NW



 

- Gdy chodzimy normalnie, angażujemy tylko 40 procent naszych mięśni – zaznacza twórca nordic walking, Marko Kantaneva – Uprawiając nordic walking dokładamy do tego kolejne 60 procent, czyli w jednym ćwiczeniu pracują nam wszystkie mięśnie. Znacie lepszą metodę? A wiecie dlaczego nordic walking jest taki łatwy? Bo jest bardzo podobny do zwykłego chodzenia. Jego technika jest niemal identyczna z metodą treningu narciarza biegowego, tyle, że bez nart.
 
Urodą nordic walking jest to, że właściwie nie istnieją przeciwwskazania do jego uprawiania, co oznacza, że taki rodzaj aktywności może podjąć niemal każdy, niezależnie od poziomu kondycji fizycznej i wieku.
 
Rekreacja
To najczęściej spotykana, najbardziej rozpowszechniona forma uprawiania nordic walking - maszerując z kijami uaktywniamy większość mięśni, usprawniamy układ krążenia i układ oddechowy. Chodzenie z kijkami poprawia kondycję i koordynację ruchów, pozwala trenować wytrzymałość, siłę i gibkość.
W porównaniu z marszem, kijki pomagają utrzymać lepszą postawę, równowagę i stabilność podczas chodu w trudnym terenie.
 
 
Rehabilitacja
Nordic walking doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale również jest szeroko wykorzystywany w procesie rehabilitacji, dzięki odciążeniu kręgosłupa, stawów kolanowych (przy każdym kroku dźwigamy około 5 kg mniej) oraz mięśni nóg.
Jest niezwykle skuteczny w walce z wieloma schorzeniami takimi jak: niewydolność układu oddechowego
i krążenia, wady i urazy kręgosłupa, wady postawy, bóle stawów.
Chodzenie z kijami staje się coraz częściej stosowaną metodą rehabilitacji ludzi dochodzących do zdrowia po wypadkach.
Należy również wspomnieć o skuteczności nordic walking w walce z nadwagą. Marsz z kijami, w zależności od tempa, pochłania od 400 do 700 kcal na godzinę, podczas gdy zwyczajny chód zabiera około 280 kcal w tym samym czasie.
Nordic walking bywa jedyną dostępną formą aktywności ruchowej dla osób otyłych i dotkniętych rozmaitymi schorzeniami.
 
Rywalizacja
Nordic walking może być również uprawiany przez osoby bardziej wymagające w zakresie aktywności fizycznej, a nawet przez mających aspiracje sportowe. Intensywny marsz stanowi znakomity trening siłowy i kondycyjny, stanowi zatem uzupełnienie ćwiczeń z wielu dyscyplin sportowych (np. bieganie, pływanie).
Chodzenie z kijami może być również traktowane jako oddzielna dyscyplina sportowa – w Polsce, podobnie jak i na całym świecie, odbywają się zawody nordic walking. Najczęściej do pokonania są dystanse: 5, 10 lub 20 km (przed startem należy zadeklarować dystans). Członkowie naszej Fundacji biorą udział w takich zawodach odnosząc sukcesy.
 
 
Możemy powiedzieć:
Nordic walking przynosi korzyści wszystkim maszerującym - wszystko zależy od celu jaki chcemy osiągnąć.
 
Warto wspomnieć, że jest to aktywność dosyć łatwa do nauczenia, nie wymagająca dużych wydatków finansowych i mobilna – kijki możemy zabrać zawsze i wszędzie.
 
 
 
 
Przedstawiamy animację marszu nordic walking z uwzględnieniem pracy mięśni pracujących podczas odepchnięcia się kijem  entrainement-sportif.fr/nordic-walking.gif