Nordic Walking



Dział prowadzi: Rafał Dębski

 
 
Nordic walking to przyjemna forma aktywności fizycznej polegająca na marszu ze specjalnymi kijami. 
 

Specyfiką nordic walking jest uaktywnienie ponad 90% mięśni ciała, co zostało potwierdzone w badaniach naukowych. W czasie treningu angażowane są do wysiłku przede wszystkim:

 
  •            Uda i łydki
  •            Mięśnie pośladkowe i brzucha
  •            Mięśnie klatki piersiowej i obręczy barkowej
  •            Bicepsy i tricepsy 


                                                                                                                                  Żródło: www.wyborcza.pl/nordic

 

Uaktywnienie tak dużej ilości mięśni podczas uprawiania nordic walking powoduje, że w porównaniu do tradycyjnego marszu znacznie bardziej poprawiamy kondycję, wzmacniamy muskulaturę, a równocześnie spalamy więcej kalorii.

 

Nordic walking został wymyślony –  już w latach dwudziestych XX wieku - przez grupę fińskich lekarzy i sportowców, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. Pozostawał jednak mało znaną formą aktywności. W roku 1997 Marko Kantaneva opublikował pierwszy podręcznik techniki marszu, który potem został określony jako nordic walking. W tym samym roku firma „Exel” wyprodukowała specjalne kije.

 

Obecnie przyjęło się uznawać, że nordic walking ma trzy poziomy aktywności - zdrowotny, fitness, sportowy. Każdy z poziomów jest uzależniony od intensywności oraz celu chodzenia, natomiast technika zawsze pozostaje niezmienna.

 

Niezbędnym atrybutem nordic walkera są kije. Lekkie i wytrzymałe. Służą do odpychania się w czasie marszu, a nie do podpierania! Kije są specjalnie zaprojektowane i mają istotne znaczenie w technice chodu.  Kije odciążają stawy kolanowe i kręgosłup. W nordic walkingu obciążenia te są około 2,5 raza mniejsze niż przy joggingu, a równocześnie intensywny marsz, w szybkim tempie wymaga prawie tyle samo energii co trucht.             

 

Polecamy Państwu nordic walking jako doskonały sposób rekreacji - poprawiający ogólną sprawność i kondycję fizyczną, dla osób z kłopotami zdrowotnymi jako sposób rehabilitacji, a dla osób z zacięciem sportowym, jako sposób rywalizacji.

 

Jest to aktywność prosta do opanowania, nie wymagająca długotrwałych skomplikowanych ćwiczeń – do zdobycia podstawowej techniki wystarczy kilka godzin treningu. Jednak aby nauczyć się prawidłowych zasad polecamy rozpocząć przygodę z nordic walking pod okiem instruktora.

 
W dalszej części działu, w zakładkach po lewej stronie, przedstawiamy garść przydatnych informacji, w tym:
- zalety nordic walking
- trzy poziomy treningu
- kije
- technika nordic walking.