- G-rolling PL



W tej zakładce mamy zamiar dzielić się naszymi uwagami na temat "eskimosek". Tych znanych nam, a także tych, które doskonalimy oraz, które poznać chcemy.

Nasz cel (link) i trochę oryginalnego słownictwa (link)

 


 

Nie zapominajmy, że "eskimoska" (qajaq roll) jest najlepszą, techniką autoratowniczą kajakarza na akwenie.

Jeżeli pokusimy się na uszeregowanie znanych sposobów przywrócenia kajaka po wywrotce do normalnej pozycji, możemy je wstępnie podzielić na wykonywane:

1 - przy normalnym (symetrycznym) uchwycie wiosła (NORMAL PADDLE ROLLS)
2 - przy wydłużonym (asymetrycznym) uchwycie wiosła (EXTENDED PADDLE ROLLS)
3 - jedynie przy pomocy rąk (HAND ROLLS)
4 - przy wykorzystaniu innych środków dostępnych kajakarzowi. Dla kajakarzy grenlandzkich są to:
                     - rzutnia harpunu (THROWING BOARD - NORSAQ)
                     - harpun (HARPOON - UNAAQ)
                     - pływak (HARPOON FLOAT - AVATAQ)

Z kolei dalej, w zależności od możliwości możemy zastosowć trzy podstawowe techniki :

1 - piórkowanie (SCULLING ROLL)
2 - wykonanie płynnego ruchu ciała skoordynowanego z odpowiednimi ruchami wiosła lub środka pomocniczego (SWEEP ROLL)
3 - w pierwszej kolejności zapozycjonowanie wiosła lub środka pomocniczego i wykorzystanie go jako podpory (BRACE ROLL)

 

 


 

Oto wykaz technik, które są punktowane w trakcie zawodów g-style:

 

1.    Side sculling
    Innaqatsineq

-

2.    Chest sculling
    Palluussineq

-

3.    Standard Greenland roll
    Kinnguffik paarlallugu/nerfallaallugu

-

4.    Rolling with paddle held in crook of elbow
    Pakassummillugu/unermillugu

-

5.    Storm roll
    Siukkut pallortillugu/masikkut

-

6.    Reverse sweep roll
    Kingumut naatillugu

-

7.    Spine roll
    Aariammillugu

-

8.    Paddle held behind back
    Kingup apummaatigut

-

9.    Standard roll with paddle behind neck
    Siukkut tunusummillugu

-

10.    Reverse sweep roll with paddle behind neck
    Kingukkut tunusummillugu — "backward, touching one's neck".

-

11.    Armpit roll
    Paatip kallua tuermillugu illuinnarmik

-

12.    Vertical sculling roll
    Qiperuussineq/paatit ammorluinnnaq

-

13.    Sculling roll with paddle held horizontally on the foredeck
    Masikkut aalatsineq

-

14.    Sculling roll with paddle held horizontally on Isserfik (deck beam at your back)
    Isserfikkut aalatsineq

-

15.    Rolling with the arms crossed
   Tallit paarlatsillugit paateqarluni/masikkut

-

16.    Sculling roll with paddle held under the kayak
    Qaannap ataatigut ipilaarlugu

-

17.    Quick succession of storm rolls
    Pallortillugu assakaaneq 5— "forward rolling, round and round"

-

18.    Quick succession of standard rolls
    Nerfallarlugu assakaaneq 5— "rolling, lying on one's back, round and round"

-

19.    Roll with hunting float
    Avataq isserfiup taqqaanut qaannap sinarsuanut qilerullugu

-

20.    Throwing stick, start tucked forward, finish tucked forward
    Norsamik masikkut

-

21.    Throwing stick, sweep from stern to bow, finish tucked forward
    Norsamik kingukkut

-

22.    Throwing stick, start tucked forward, finish leaning aft
    Norsamik nerfallaallugu

-

23.    Hand roll, start tucked forward, finish tucked forward
    Assammik masikkut

-

24.    Hand roll, sweep from stern to bow, finish tucked forward
    Assammik kingukkut

-

25.    Hand roll, start tucked forward, finish leaning aft
    Assammik nerfallaallugu —"using your hand, lying on one's back".

-

26.    Hand roll with a clenched fist, start tucked forward, finish tucked forward  
    Assak peqillugu masikkut /Qilerlugu/poorlugu

-

27.    Hand roll with a clenched fist, sweep from stern to bow, finish tucked forward
    Assak peqillugu kingukkut /Qilerlugu/poorlugu

-

28.    Hand roll with a clenched fist, start tucked forward, finish leaning aft
    Assak peqillugu nerfallaallugu /Qilerlugu/poorlugu —"making a fist (binding it/ wrapping it), lying on one's back ".

-

29.    Hand roll holding an Eight kilogram brick or stone, tucked forward, finish tucked forward  
    Ujaqqamik tigumisserluni “masikkut”  

-

30.    Hand roll holding an Eight kilogram brick or stone, sweep from stern to bow, finish tucked forward
    Ujaqqamik tigumisserluni,” kingukkut”

-

31.    Hand roll holding an Eight kilogram brick or stone, start tucked forward, finish leaning aft
    Ujaqqamik tigumisserlunii “nerfallaallugu”

-

32.    Elbow roll
    Ikusaannarmik niaqoq/pukusuk patillugu

-

33.    Straight jacket, no hands-roll
    Tallit paarlatsillugit timaannarmik

-

34.    Paddling upside down
    Pusilluni paarneq

-

35.    Walrus Pul
    Nusutsinneq kinngunani iluarisamut

-

 


 

Zawsze przed przystąpieniem do ćwiczeń, warto przeprowadzić solidną rozgrzewkę, koniecznie z uwzględnieniem ćwiczeń rozciągających. Zakończmy ją już na wodzie przepływając około 1 kilometra. W trakcie wiosłowania, warto zwrócić uwagę na swoją technikę.

 

       

 

Na zakończenie można trochę popływać na krawędziach naszej łódki. To ćwiczenie dobrze rozgrzewa całe ciało i poprawia utrzymanie równowagi w kajaku.

 

 

 

Dla Wszystkich, którzy próbują wtajemniczać się w roll-arkana, mała podpowiedź. Bardzo dobre efekty a w końcu i wielką satysfakcję, daje ćwiczenie już od pierwszej opanowanej figury, jej lustrzanej kombinacji. Ciało i jego ruchy musimy usymetryczniać. Nie zawsze na początku jest to rzeczą prostą, ale z biegiem poznawania kolejnych, trudniejszych ewolucji, prędzej będziemy w stanie sobie je przyswoić.

 


 

Kajaki budowane w technologii SOF warto szanować i jeśli warunki są ku temu dogodne to sugerujemy aby wsiadać do takich łódek z wody a nie na brzegu. Co prawda, wsiadanie na brzegu jest o wiele łatwiejsze ponieważ kajak jest stabilny. Dla odmiany, wsiadanie na wodzie wymaga od kajakarza opanowania umiejętności efektywnego balansowania ciałem. Balansowania ciałem, bez którego trudno jest pewnie pływać kajakiem grenlandzkim. (link)

 kajakarstwo, kajaki grenlandzkie g-stylekajaki kajakarstwo grenlandzkie g-stylekajakarstwo g-style kajaki grenlandzkie